Ett kvartal med fortsatt återhämtning och ljusare utsikter
Andra kvartalet utgör en bekräftelse på att de ljusare utsikter vi kunnat skönja sedan slutet av förra året består. Även om effekter av tullar och tariffer haft viss negativ påverkan så har framför allt det politiskt oroliga klimatet påverkat oss negativt genom lägre konsumtion och avvaktande konsumenter. Den starkare svenska kronan skymmer också delar av den positiva uppgången.
Koncernens omsättning under andra kvartalet uppgick till 10 082 Mkr vilket visserligen bara är motsvarande 0,5% högre än under andra kvartalet i fjol, men givet den svenska valutans avsevärda förstärkning är vi tydligt stadda i fortsatt tillväxt. Rörelseresultatet förbättrades under kvartalet med 275 Mkr till 944 Mkr, vilket är en förbättring med 41,1% jämfört med andra kvartalet 2024. Rörelsemarginalen förbättrades med 2,7 procentenheter från 6,7% under andra kvartalet i fjol till 9,4 under andra kvartalet i år. Ökad omsättning kombinerat med bättre produktivitet och fortsatt god kostnadskontroll är de huvudsakliga förklaringarna till den positiva resultatutvecklingen i kvartalet.
Den omvärld som vi efter bästa förmåga haft att navigera i, under såväl första som andra kvartalet, har präglats av en ovanligt turbulent politisk miljö. Detta har givetvis varit mer utmanande än förväntat, men samtidigt kan vi återigen konstatera att vår breda internationella närvaro tillsammans med vår decentraliserade organisation och vårt breda
produktutbud kunnat säkerställa en relativt stabil utveckling.
Affärsområdets NIBE Climate Solutions
I enlighet med tidigare gjorda antaganden har vi sett en fortsatt relativ förbättring av efterfrågan på värmepumpar i Europa. Att den förbättrade efterfrågan även syns direkt i tillverkarledet ger oss en bekräftelse på att återförsäljarnas och installatörers tidigare uppbyggda lager nu nått acceptabla nivåer, vilket leder till en mer förutsägbar order- och tillverkningssituation.
Majoriteten av de europeiska marknaderna uppvisar en viss tillväxt medan Tyskland, Italien, Nederländerna och Sverige står för den större delen av den totala tillväxten. Även om den totala marknaden för värmepumpar i Europa fortfarande har en bit kvar till toppåret 2023 känns den framtida utvecklingen positiv. Slutkonsumenterna uppvisar en preferens för värmepumpar framför uppvärmningsalternativ som använder fossila bränslen vilket är glädjande.
Den amerikanska marknaden för värmepumpar har varit fortsatt stabil under kvartalet. Beträffande de nyligen beslutade tarifferna i handeln mellan EU och USA kan vi konstatera att dessa i princip inte kommer att påverka våra produkter eftersom den absoluta majoriteten för den amerikanska marknaden produceras i USA. Efter årsskiftet kommer dagens skattesubventioner för privatpersoner vid installation av värmepumpar att försvinna, men samtidigt införs nya finansieringsmöjligheter vilket skapar nya förutsättningar, inte minst för den kommersiella sidan av vår bransch.
Affärsområdets resultatutveckling under såväl andra kvartalet som under första halvåret som helhet är en signal om fortsatt successiv återhämtning. Detta tillsammans med ett förväntat mer traditionellt säsongsorienterat efterfrågamönster, innebärande ett starkare andra halvår, gör att ambitionen att under året som helhet komma tillbaka till en rörelsemarginal inom affärsområdets historiska intervall ligger fast, men vi inser naturligtvis också att det osäkra omvärldsläget liksom förstärkningen av den svenska valutan kommer att vara besvärande faktorer.
Affärsområdets NIBE Element
Andra kvartalet har, i likhet med det första, uppvisat en relativt stabil efterfrågan inom flertalet av affärsområdets marknadssegment. Variationen mellan de olika segmenten fortsätter emellertid att vara betydande. Vi ser en stark utveckling inom segmenten för elektrifiering av industrin respektive halvledarsegmentet medan efterfrågan inom
exempelvis segmenten nyproduktion av fastigheter respektive konsumentrelaterade produkter fortsatt är svagare.
Såväl resultat som marginalförbättringen har, trots besvärande omvärldsfaktorer, kunnat åstadkommas genom stor flexibilitet, förbättrad produktivitet och strikt kostnadskontroll.
Mot bakgrund av första halvårets utveckling, kombinerat med en förväntad något bättre efterfrågebild under andra halvåret, ligger vår ambition att ta oss tillbaka till en rörelsemarginal inom affärsområdets historiska intervall fast men det är svårt att bedöma konsekvenserna av de rådande osäkra omvärldsförhållandena.
Affärsområdets NIBE Stoves
NIBE Stoves är det affärsområde som jämfört med kvartal två i fjol haft den svagaste utvecklingen.
De huvudsakliga förklaringarna till detta är dels att den europeiska marknaden för braskaminer haft en klart svagare utveckling beroende på slutkonsumenternas större försiktighet i en orolig omvärld, dels återgången till ett mer uttalat traditionellt säsongsmönster med huvuddelen av försäljningen under andra halvåret.
Den nordamerikanska marknaden har däremot uppvisat en positiv utveckling men eftersom all vår tillverkning av braskaminer avsedda för Nordamerika sker i Kanada har emellertid de införda tarifferna mellan USA och Kanada påverkat rörelsemarginalen negativt.
Inför andra halvåret förväntas en klart förbättrad efterfrågebild vilken kommer att förstärkas av de under första halvåret framgångsrikt genomförda marknadsaktiviteterna såväl som lanseringar av ett antal nya produkter.
Liksom för de två andra affärsområdena är ambitionen att under 2025 som helhet ta oss upp till en rörelsemarginal inom affärsområdets historiska intervall, men här kan realistiskt sett återhämtningen ta något längre tid.
Med anpassade kostnadsstrukturer, starka produktsortiment, god marknadsnärvaro samt välinvesterade anläggningar är alla våra tre affärsområden väl rustade för framtiden.
Vår strategi att sträva efter en kontinentbaserad tillverkning med i huvudsak likaså kontinentbaserade underleverantörer skapar dessutom säkrare leveranskedjor och reducerar sårbarheten för handelshinder.
Vi är vidare förvissade om att våra produkter ligger helt rätt i tiden när hela vårt samhälle succesivt måste ställa om till ett mer hållbart levnadssätt.
Sammanfattningsvis ser vi därför framtiden an med en stor portion tillförsikt.
Vi kommer inte att spara några ansträngningar vad gäller vår ambition att under 2025 som helhet ta oss tillbaka till våra tre affärsområdens respektive historiska rörelsemarginalintervall.
Markaryd den 22 augusti 2025
Gerteric Lindquist
Verkställande Direktör
,Ett kvartal med fortsatt återhämtning och ljusare utsikter
Andra kvartalet utgör en bekräftelse på att de ljusare utsikter vi kunnat
skönja sedan slutet av förra året består. Även om effekter av tullar och
tariffer haft viss negativ påverkan så har framför allt det politiskt oroliga
klimatet påverkat oss negativt genom lägre konsumtion och avvaktande
konsumenter. Den starkare svenska kronan skymmer också delar av den positiva
uppgången.
Koncernens omsättning under andra kvartalet uppgick till 10 082 Mkr vilket
visserligen bara är motsvarande 0,5% högre än under andra kvartalet i fjol,
men givet den svenska valutans avsevärda förstärkning är vi tydligt stadda i
fortsatt tillväxt. Rörelseresultatet förbättrades under kvartalet med 275 Mkr
till 944 Mkr, vilket är en förbättring med 41,1% jämfört med andra kvartalet
2024. Rörelsemarginalen förbättrades med 2,7 procentenheter från 6,7% under
andra kvartalet i fjol till 9,4 under andra kvartalet i år. Ökad omsättning
kombinerat med bättre produktivitet och fortsatt god kostnadskontroll är de
huvudsakliga förklaringarna till den positiva resultatutvecklingen i
kvartalet.
Den omvärld som vi efter bästa förmåga haft att navigera i, under såväl första
som andra kvartalet, har präglats av en ovanligt turbulent politisk miljö.
Detta har givetvis varit mer utmanande än förväntat, men samtidigt kan vi
återigen konstatera att vår breda internationella närvaro tillsammans med vår
decentraliserade organisation och vårt breda
produktutbud kunnat säkerställa en relativt stabil utveckling.
Affärsområdets NIBE Climate Solutions
I enlighet med tidigare gjorda antaganden har vi sett en fortsatt relativ
förbättring av efterfrågan på värmepumpar i Europa. Att den förbättrade
efterfrågan även syns direkt i tillverkarledet ger oss en bekräftelse på att
återförsäljarnas och installatörers tidigare uppbyggda lager nu nått
acceptabla nivåer, vilket leder till en mer förutsägbar order- och
tillverkningssituation.
Majoriteten av de europeiska marknaderna uppvisar en viss tillväxt medan
Tyskland, Italien, Nederländerna och Sverige står för den större delen av den
totala tillväxten. Även om den totala marknaden för värmepumpar i Europa
fortfarande har en bit kvar till toppåret 2023 känns den framtida utvecklingen
positiv. Slutkonsumenterna uppvisar en preferens för värmepumpar framför
uppvärmningsalternativ som använder fossila bränslen vilket är glädjande.
Den amerikanska marknaden för värmepumpar har varit fortsatt stabil under
kvartalet. Beträffande de nyligen beslutade tarifferna i handeln mellan EU och
USA kan vi konstatera att dessa i princip inte kommer att påverka våra
produkter eftersom den absoluta majoriteten för den amerikanska marknaden
produceras i USA. Efter årsskiftet kommer dagens skattesubventioner för
privatpersoner vid installation av värmepumpar att försvinna, men samtidigt
införs nya finansieringsmöjligheter vilket skapar nya förutsättningar, inte
minst för den kommersiella sidan av vår bransch.
Affärsområdets resultatutveckling under såväl andra kvartalet som under första
halvåret som helhet är en signal om fortsatt successiv återhämtning. Detta
tillsammans med ett förväntat mer traditionellt säsongsorienterat
efterfrågamönster, innebärande ett starkare andra halvår, gör att ambitionen
att under året som helhet komma tillbaka till en rörelsemarginal inom
affärsområdets historiska intervall ligger fast, men vi inser naturligtvis
också att det osäkra omvärldsläget liksom förstärkningen av den svenska
valutan kommer att vara besvärande faktorer.
Affärsområdets NIBE Element
Andra kvartalet har, i likhet med det första, uppvisat en relativt stabil
efterfrågan inom flertalet av affärsområdets marknadssegment. Variationen
mellan de olika segmenten fortsätter emellertid att vara betydande. Vi ser en
stark utveckling inom segmenten för elektrifiering av industrin respektive
halvledarsegmentet medan efterfrågan inom
exempelvis segmenten nyproduktion av fastigheter respektive
konsumentrelaterade produkter fortsatt är svagare.
Såväl resultat som marginalförbättringen har, trots besvärande
omvärldsfaktorer, kunnat åstadkommas genom stor flexibilitet, förbättrad
produktivitet och strikt kostnadskontroll.
Mot bakgrund av första halvårets utveckling, kombinerat med en förväntad något
bättre efterfrågebild under andra halvåret, ligger vår ambition att ta oss
tillbaka till en rörelsemarginal inom affärsområdets historiska intervall fast
men det är svårt att bedöma konsekvenserna av de rådande osäkra
omvärldsförhållandena.
Affärsområdets NIBE Stoves
NIBE Stoves är det affärsområde som jämfört med kvartal två i fjol haft den
svagaste utvecklingen.
De huvudsakliga förklaringarna till detta är dels att den europeiska marknaden
för braskaminer haft en klart svagare utveckling beroende på
slutkonsumenternas större försiktighet i en orolig omvärld, dels återgången
till ett mer uttalat traditionellt säsongsmönster med huvuddelen av
försäljningen under andra halvåret.
Den nordamerikanska marknaden har däremot uppvisat en positiv utveckling men
eftersom all vår tillverkning av braskaminer avsedda för Nordamerika sker i
Kanada har emellertid de införda tarifferna mellan USA och Kanada påverkat
rörelsemarginalen negativt.
Inför andra halvåret förväntas en klart förbättrad efterfrågebild vilken
kommer att förstärkas av de under första halvåret framgångsrikt genomförda
marknadsaktiviteterna såväl som lanseringar av ett antal nya produkter.
Liksom för de två andra affärsområdena är ambitionen att under 2025 som helhet
ta oss upp till en rörelsemarginal inom affärsområdets historiska intervall,
men här kan realistiskt sett återhämtningen ta något längre tid.
Med anpassade kostnadsstrukturer, starka produktsortiment, god marknadsnärvaro
samt välinvesterade anläggningar är alla våra tre affärsområden väl rustade
för framtiden.
Vår strategi att sträva efter en kontinentbaserad tillverkning med i huvudsak
likaså kontinentbaserade underleverantörer skapar dessutom säkrare
leveranskedjor och reducerar sårbarheten för handelshinder.
Vi är vidare förvissade om att våra produkter ligger helt rätt i tiden när
hela vårt samhälle succesivt måste ställa om till ett mer hållbart
levnadssätt.
Sammanfattningsvis ser vi därför framtiden an med en stor portion tillförsikt.
Vi kommer inte att spara några ansträngningar vad gäller vår ambition att
under 2025 som helhet ta oss tillbaka till våra tre affärsområdens respektive
historiska rörelsemarginalintervall.
Markaryd den 22 augusti 2025
Gerteric Lindquist
Verkställande Direktör
Kontakter
Vid frågor, vänligen kontakta:
Fredrik Erlandsson, Head of Investor Relations
fredrik.erlandsson@nibe.se
070-486 63 90
Om oss
NIBE Group
- en internationell koncern med bolag och närvaro i hela världen
NIBE Group är en internationell koncern som bidrar till ett minskat
klimatavtryck och bättre utnyttjande av energi. Inom våra tre affärsområden –
Climate Solutions, Element och Stoves – utvecklar, tillverkar och marknadsför
vi ett brett utbud av miljövänliga och energieffektiva lösningar för
inomhuskomfort i alla typer av fastigheter samt komponenter och lösningar för
intelligent uppvärmning och styrning inom industri och infrastruktur.
Från starten i småländska Markaryd för mer än 70 år sedan, har NIBE vuxit till
ett internationellt företag med 20 600 (22 500) medeltal anställda och närvaro
i hela världen. Drivkraften har sedan starten varit en stark kultur av
entreprenörskap och en passion för ansvarsfullt företagande.
Framgångsfaktorerna har varit långsiktiga investeringar i hållbar
produktutveckling och strategiska förvärv. Under 2024 uppgick koncernens
omsättning till drygt 40 (47) miljarder kronor.
NIBE är sedan 1997 börsnoterat under namnet NIBE Industrier AB på Nasdaq
Nordic,
Large Cap med en sekundärnotering på SIX Swiss Exchange sedan 2011.
Bifogade bilder
Gerteric Lindquist NIBE Group 2
(https://storage.mfn.se/b18a782e-a948-4aea-8908-8c4da818a235/gerteric-lindquist-nibe-group-2.jpeg)
Bifogade filer
NIBE Industriers (publ) vd och koncernchef, Gerteric Lindquist, kommenterar
företagets andra kvartal 2025
(https://storage.mfn.se/7ced264a-bdf2-46ea-8fb9-c71ea0040583/nibe-industriers-publ-vd-och-koncernchef-gerteric-lindquist-kommenterar-foretagets-andra-kvartal-2025.pdf)
Ett kvartal med fortsatt återhämtning och ljusare utsikter
Andra kvartalet utgör en bekräftelse på att de ljusare utsikter vi kunnat skönja sedan slutet av förra året består. Även om effekter av tullar och tariffer haft viss negativ påverkan så har framför allt det politiskt oroliga klimatet påverkat oss negativt genom lägre konsumtion och avvaktande konsumenter. Den starkare svenska kronan skymmer också delar av den positiva uppgången.
Koncernens omsättning under andra kvartalet uppgick till 10 082 Mkr vilket visserligen bara är motsvarande 0,5% högre än under andra kvartalet i fjol, men givet den svenska valutans avsevärda förstärkning är vi tydligt stadda i fortsatt tillväxt. Rörelseresultatet förbättrades under kvartalet med 275 Mkr till 944 Mkr, vilket är en förbättring med 41,1% jämfört med andra kvartalet 2024. Rörelsemarginalen förbättrades med 2,7 procentenheter från 6,7% under andra kvartalet i fjol till 9,4 under andra kvartalet i år. Ökad omsättning kombinerat med bättre produktivitet och fortsatt god kostnadskontroll är de huvudsakliga förklaringarna till den positiva resultatutvecklingen i kvartalet.
Den omvärld som vi efter bästa förmåga haft att navigera i, under såväl första som andra kvartalet, har präglats av en ovanligt turbulent politisk miljö. Detta har givetvis varit mer utmanande än förväntat, men samtidigt kan vi återigen konstatera att vår breda internationella närvaro tillsammans med vår decentraliserade organisation och vårt breda
produktutbud kunnat säkerställa en relativt stabil utveckling.
Affärsområdets NIBE Climate Solutions
I enlighet med tidigare gjorda antaganden har vi sett en fortsatt relativ förbättring av efterfrågan på värmepumpar i Europa. Att den förbättrade efterfrågan även syns direkt i tillverkarledet ger oss en bekräftelse på att återförsäljarnas och installatörers tidigare uppbyggda lager nu nått acceptabla nivåer, vilket leder till en mer förutsägbar order- och tillverkningssituation.
Majoriteten av de europeiska marknaderna uppvisar en viss tillväxt medan Tyskland, Italien, Nederländerna och Sverige står för den större delen av den totala tillväxten. Även om den totala marknaden för värmepumpar i Europa fortfarande har en bit kvar till toppåret 2023 känns den framtida utvecklingen positiv. Slutkonsumenterna uppvisar en preferens för värmepumpar framför uppvärmningsalternativ som använder fossila bränslen vilket är glädjande.
Den amerikanska marknaden för värmepumpar har varit fortsatt stabil under kvartalet. Beträffande de nyligen beslutade tarifferna i handeln mellan EU och USA kan vi konstatera att dessa i princip inte kommer att påverka våra produkter eftersom den absoluta majoriteten för den amerikanska marknaden produceras i USA. Efter årsskiftet kommer dagens skattesubventioner för privatpersoner vid installation av värmepumpar att försvinna, men samtidigt införs nya finansieringsmöjligheter vilket skapar nya förutsättningar, inte minst för den kommersiella sidan av vår bransch.
Affärsområdets resultatutveckling under såväl andra kvartalet som under första halvåret som helhet är en signal om fortsatt successiv återhämtning. Detta tillsammans med ett förväntat mer traditionellt säsongsorienterat efterfrågamönster, innebärande ett starkare andra halvår, gör att ambitionen att under året som helhet komma tillbaka till en rörelsemarginal inom affärsområdets historiska intervall ligger fast, men vi inser naturligtvis också att det osäkra omvärldsläget liksom förstärkningen av den svenska valutan kommer att vara besvärande faktorer.
Affärsområdets NIBE Element
Andra kvartalet har, i likhet med det första, uppvisat en relativt stabil efterfrågan inom flertalet av affärsområdets marknadssegment. Variationen mellan de olika segmenten fortsätter emellertid att vara betydande. Vi ser en stark utveckling inom segmenten för elektrifiering av industrin respektive halvledarsegmentet medan efterfrågan inom
exempelvis segmenten nyproduktion av fastigheter respektive konsumentrelaterade produkter fortsatt är svagare.
Såväl resultat som marginalförbättringen har, trots besvärande omvärldsfaktorer, kunnat åstadkommas genom stor flexibilitet, förbättrad produktivitet och strikt kostnadskontroll.
Mot bakgrund av första halvårets utveckling, kombinerat med en förväntad något bättre efterfrågebild under andra halvåret, ligger vår ambition att ta oss tillbaka till en rörelsemarginal inom affärsområdets historiska intervall fast men det är svårt att bedöma konsekvenserna av de rådande osäkra omvärldsförhållandena.
Affärsområdets NIBE Stoves
NIBE Stoves är det affärsområde som jämfört med kvartal två i fjol haft den svagaste utvecklingen.
De huvudsakliga förklaringarna till detta är dels att den europeiska marknaden för braskaminer haft en klart svagare utveckling beroende på slutkonsumenternas större försiktighet i en orolig omvärld, dels återgången till ett mer uttalat traditionellt säsongsmönster med huvuddelen av försäljningen under andra halvåret.
Den nordamerikanska marknaden har däremot uppvisat en positiv utveckling men eftersom all vår tillverkning av braskaminer avsedda för Nordamerika sker i Kanada har emellertid de införda tarifferna mellan USA och Kanada påverkat rörelsemarginalen negativt.
Inför andra halvåret förväntas en klart förbättrad efterfrågebild vilken kommer att förstärkas av de under första halvåret framgångsrikt genomförda marknadsaktiviteterna såväl som lanseringar av ett antal nya produkter.
Liksom för de två andra affärsområdena är ambitionen att under 2025 som helhet ta oss upp till en rörelsemarginal inom affärsområdets historiska intervall, men här kan realistiskt sett återhämtningen ta något längre tid.
Med anpassade kostnadsstrukturer, starka produktsortiment, god marknadsnärvaro samt välinvesterade anläggningar är alla våra tre affärsområden väl rustade för framtiden.
Vår strategi att sträva efter en kontinentbaserad tillverkning med i huvudsak likaså kontinentbaserade underleverantörer skapar dessutom säkrare leveranskedjor och reducerar sårbarheten för handelshinder.
Vi är vidare förvissade om att våra produkter ligger helt rätt i tiden när hela vårt samhälle succesivt måste ställa om till ett mer hållbart levnadssätt.
Sammanfattningsvis ser vi därför framtiden an med en stor portion tillförsikt.
Vi kommer inte att spara några ansträngningar vad gäller vår ambition att under 2025 som helhet ta oss tillbaka till våra tre affärsområdens respektive historiska rörelsemarginalintervall.
Markaryd den 22 augusti 2025
Gerteric Lindquist
Verkställande Direktör
,Ett kvartal med fortsatt återhämtning och ljusare utsikter
Andra kvartalet utgör en bekräftelse på att de ljusare utsikter vi kunnat
skönja sedan slutet av förra året består. Även om effekter av tullar och
tariffer haft viss negativ påverkan så har framför allt det politiskt oroliga
klimatet påverkat oss negativt genom lägre konsumtion och avvaktande
konsumenter. Den starkare svenska kronan skymmer också delar av den positiva
uppgången.
Koncernens omsättning under andra kvartalet uppgick till 10 082 Mkr vilket
visserligen bara är motsvarande 0,5% högre än under andra kvartalet i fjol,
men givet den svenska valutans avsevärda förstärkning är vi tydligt stadda i
fortsatt tillväxt. Rörelseresultatet förbättrades under kvartalet med 275 Mkr
till 944 Mkr, vilket är en förbättring med 41,1% jämfört med andra kvartalet
2024. Rörelsemarginalen förbättrades med 2,7 procentenheter från 6,7% under
andra kvartalet i fjol till 9,4 under andra kvartalet i år. Ökad omsättning
kombinerat med bättre produktivitet och fortsatt god kostnadskontroll är de
huvudsakliga förklaringarna till den positiva resultatutvecklingen i
kvartalet.
Den omvärld som vi efter bästa förmåga haft att navigera i, under såväl första
som andra kvartalet, har präglats av en ovanligt turbulent politisk miljö.
Detta har givetvis varit mer utmanande än förväntat, men samtidigt kan vi
återigen konstatera att vår breda internationella närvaro tillsammans med vår
decentraliserade organisation och vårt breda
produktutbud kunnat säkerställa en relativt stabil utveckling.
Affärsområdets NIBE Climate Solutions
I enlighet med tidigare gjorda antaganden har vi sett en fortsatt relativ
förbättring av efterfrågan på värmepumpar i Europa. Att den förbättrade
efterfrågan även syns direkt i tillverkarledet ger oss en bekräftelse på att
återförsäljarnas och installatörers tidigare uppbyggda lager nu nått
acceptabla nivåer, vilket leder till en mer förutsägbar order- och
tillverkningssituation.
Majoriteten av de europeiska marknaderna uppvisar en viss tillväxt medan
Tyskland, Italien, Nederländerna och Sverige står för den större delen av den
totala tillväxten. Även om den totala marknaden för värmepumpar i Europa
fortfarande har en bit kvar till toppåret 2023 känns den framtida utvecklingen
positiv. Slutkonsumenterna uppvisar en preferens för värmepumpar framför
uppvärmningsalternativ som använder fossila bränslen vilket är glädjande.
Den amerikanska marknaden för värmepumpar har varit fortsatt stabil under
kvartalet. Beträffande de nyligen beslutade tarifferna i handeln mellan EU och
USA kan vi konstatera att dessa i princip inte kommer att påverka våra
produkter eftersom den absoluta majoriteten för den amerikanska marknaden
produceras i USA. Efter årsskiftet kommer dagens skattesubventioner för
privatpersoner vid installation av värmepumpar att försvinna, men samtidigt
införs nya finansieringsmöjligheter vilket skapar nya förutsättningar, inte
minst för den kommersiella sidan av vår bransch.
Affärsområdets resultatutveckling under såväl andra kvartalet som under första
halvåret som helhet är en signal om fortsatt successiv återhämtning. Detta
tillsammans med ett förväntat mer traditionellt säsongsorienterat
efterfrågamönster, innebärande ett starkare andra halvår, gör att ambitionen
att under året som helhet komma tillbaka till en rörelsemarginal inom
affärsområdets historiska intervall ligger fast, men vi inser naturligtvis
också att det osäkra omvärldsläget liksom förstärkningen av den svenska
valutan kommer att vara besvärande faktorer.
Affärsområdets NIBE Element
Andra kvartalet har, i likhet med det första, uppvisat en relativt stabil
efterfrågan inom flertalet av affärsområdets marknadssegment. Variationen
mellan de olika segmenten fortsätter emellertid att vara betydande. Vi ser en
stark utveckling inom segmenten för elektrifiering av industrin respektive
halvledarsegmentet medan efterfrågan inom
exempelvis segmenten nyproduktion av fastigheter respektive
konsumentrelaterade produkter fortsatt är svagare.
Såväl resultat som marginalförbättringen har, trots besvärande
omvärldsfaktorer, kunnat åstadkommas genom stor flexibilitet, förbättrad
produktivitet och strikt kostnadskontroll.
Mot bakgrund av första halvårets utveckling, kombinerat med en förväntad något
bättre efterfrågebild under andra halvåret, ligger vår ambition att ta oss
tillbaka till en rörelsemarginal inom affärsområdets historiska intervall fast
men det är svårt att bedöma konsekvenserna av de rådande osäkra
omvärldsförhållandena.
Affärsområdets NIBE Stoves
NIBE Stoves är det affärsområde som jämfört med kvartal två i fjol haft den
svagaste utvecklingen.
De huvudsakliga förklaringarna till detta är dels att den europeiska marknaden
för braskaminer haft en klart svagare utveckling beroende på
slutkonsumenternas större försiktighet i en orolig omvärld, dels återgången
till ett mer uttalat traditionellt säsongsmönster med huvuddelen av
försäljningen under andra halvåret.
Den nordamerikanska marknaden har däremot uppvisat en positiv utveckling men
eftersom all vår tillverkning av braskaminer avsedda för Nordamerika sker i
Kanada har emellertid de införda tarifferna mellan USA och Kanada påverkat
rörelsemarginalen negativt.
Inför andra halvåret förväntas en klart förbättrad efterfrågebild vilken
kommer att förstärkas av de under första halvåret framgångsrikt genomförda
marknadsaktiviteterna såväl som lanseringar av ett antal nya produkter.
Liksom för de två andra affärsområdena är ambitionen att under 2025 som helhet
ta oss upp till en rörelsemarginal inom affärsområdets historiska intervall,
men här kan realistiskt sett återhämtningen ta något längre tid.
Med anpassade kostnadsstrukturer, starka produktsortiment, god marknadsnärvaro
samt välinvesterade anläggningar är alla våra tre affärsområden väl rustade
för framtiden.
Vår strategi att sträva efter en kontinentbaserad tillverkning med i huvudsak
likaså kontinentbaserade underleverantörer skapar dessutom säkrare
leveranskedjor och reducerar sårbarheten för handelshinder.
Vi är vidare förvissade om att våra produkter ligger helt rätt i tiden när
hela vårt samhälle succesivt måste ställa om till ett mer hållbart
levnadssätt.
Sammanfattningsvis ser vi därför framtiden an med en stor portion tillförsikt.
Vi kommer inte att spara några ansträngningar vad gäller vår ambition att
under 2025 som helhet ta oss tillbaka till våra tre affärsområdens respektive
historiska rörelsemarginalintervall.
Markaryd den 22 augusti 2025
Gerteric Lindquist
Verkställande Direktör
Kontakter
Vid frågor, vänligen kontakta:
Fredrik Erlandsson, Head of Investor Relations
fredrik.erlandsson@nibe.se
070-486 63 90
Om oss
NIBE Group
- en internationell koncern med bolag och närvaro i hela världen
NIBE Group är en internationell koncern som bidrar till ett minskat
klimatavtryck och bättre utnyttjande av energi. Inom våra tre affärsområden –
Climate Solutions, Element och Stoves – utvecklar, tillverkar och marknadsför
vi ett brett utbud av miljövänliga och energieffektiva lösningar för
inomhuskomfort i alla typer av fastigheter samt komponenter och lösningar för
intelligent uppvärmning och styrning inom industri och infrastruktur.
Från starten i småländska Markaryd för mer än 70 år sedan, har NIBE vuxit till
ett internationellt företag med 20 600 (22 500) medeltal anställda och närvaro
i hela världen. Drivkraften har sedan starten varit en stark kultur av
entreprenörskap och en passion för ansvarsfullt företagande.
Framgångsfaktorerna har varit långsiktiga investeringar i hållbar
produktutveckling och strategiska förvärv. Under 2024 uppgick koncernens
omsättning till drygt 40 (47) miljarder kronor.
NIBE är sedan 1997 börsnoterat under namnet NIBE Industrier AB på Nasdaq
Nordic,
Large Cap med en sekundärnotering på SIX Swiss Exchange sedan 2011.
Bifogade bilder
Gerteric Lindquist NIBE Group 2
(https://storage.mfn.se/b18a782e-a948-4aea-8908-8c4da818a235/gerteric-lindquist-nibe-group-2.jpeg)
Bifogade filer
NIBE Industriers (publ) vd och koncernchef, Gerteric Lindquist, kommenterar
företagets andra kvartal 2025
(https://storage.mfn.se/7ced264a-bdf2-46ea-8fb9-c71ea0040583/nibe-industriers-publ-vd-och-koncernchef-gerteric-lindquist-kommenterar-foretagets-andra-kvartal-2025.pdf)