Nibe

NIBE Industriers (publ) vd och koncernchef, Gerteric Lindquist, kommenterar företagets andra kvartal 2025

Ett kvartal med fortsatt återhämtning och ljusare utsikter

Ett kvartal med fortsatt återhämtning och ljusare utsikter

Andra kvartalet utgör en bekräftelse på att de ljusare utsikter vi kunnat skönja sedan slutet av förra året består. Även om effekter av tullar och tariffer haft viss negativ påverkan så har framför allt det politiskt oroliga klimatet påverkat oss negativt genom lägre konsumtion och avvaktande konsumenter. Den starkare svenska kronan skymmer också delar av den positiva uppgången.

Koncernens omsättning under andra kvartalet uppgick till 10 082 Mkr vilket visserligen bara är motsvarande 0,5% högre än under andra kvartalet i fjol, men givet den svenska valutans avsevärda förstärkning är vi tydligt stadda i fortsatt tillväxt. Rörelseresultatet förbättrades under kvartalet med 275 Mkr till 944 Mkr, vilket är en förbättring med 41,1% jämfört med andra kvartalet 2024. Rörelsemarginalen förbättrades med 2,7 procentenheter från 6,7% under andra kvartalet i fjol till 9,4 under andra kvartalet i år. Ökad omsättning kombinerat med bättre produktivitet och fortsatt god kostnadskontroll är de huvudsakliga förklaringarna till den positiva resultatutvecklingen i kvartalet.

Den omvärld som vi efter bästa förmåga haft att navigera i, under såväl första som andra kvartalet, har präglats av en ovanligt turbulent politisk miljö. Detta har givetvis varit mer utmanande än förväntat, men samtidigt kan vi återigen konstatera att vår breda internationella närvaro tillsammans med vår decentraliserade organisation och vårt breda
produktutbud kunnat säkerställa en relativt stabil utveckling.

Affärsområdets NIBE Climate Solutions
I enlighet med tidigare gjorda antaganden har vi sett en fortsatt relativ förbättring av efterfrågan på värmepumpar i Europa. Att den förbättrade efterfrågan även syns direkt i tillverkarledet ger oss en bekräftelse på att återförsäljarnas och installatörers tidigare uppbyggda lager nu nått acceptabla nivåer, vilket leder till en mer förutsägbar order- och tillverkningssituation.
Majoriteten av de europeiska marknaderna uppvisar en viss tillväxt medan Tyskland, Italien, Nederländerna och Sverige står för den större delen av den totala tillväxten. Även om den totala marknaden för värmepumpar i Europa fortfarande har en bit kvar till toppåret 2023 känns den framtida utvecklingen positiv. Slutkonsumenterna uppvisar en preferens för värmepumpar framför uppvärmningsalternativ som använder fossila bränslen vilket är glädjande.
Den amerikanska marknaden för värmepumpar har varit fortsatt stabil under kvartalet. Beträffande de nyligen beslutade tarifferna i handeln mellan EU och USA kan vi konstatera att dessa i princip inte kommer att påverka våra produkter eftersom den absoluta majoriteten för den amerikanska marknaden produceras i USA. Efter årsskiftet kommer dagens skattesubventioner för privatpersoner vid installation av värmepumpar att försvinna, men samtidigt införs nya finansieringsmöjligheter vilket skapar nya förutsättningar, inte minst för den kommersiella sidan av vår bransch.
Affärsområdets resultatutveckling under såväl andra kvartalet som under första halvåret som helhet är en signal om fortsatt successiv återhämtning. Detta tillsammans med ett förväntat mer traditionellt säsongsorienterat efterfrågamönster, innebärande ett starkare andra halvår, gör att ambitionen att under året som helhet komma tillbaka till en rörelsemarginal inom affärsområdets historiska intervall ligger fast, men vi inser naturligtvis också att det osäkra omvärldsläget liksom förstärkningen av den svenska valutan kommer att vara besvärande faktorer.

Affärsområdets NIBE Element
Andra kvartalet har, i likhet med det första, uppvisat en relativt stabil efterfrågan inom flertalet av affärsområdets marknadssegment. Variationen mellan de olika segmenten fortsätter emellertid att vara betydande. Vi ser en stark utveckling inom segmenten för elektrifiering av industrin respektive halvledarsegmentet medan efterfrågan inom
exempelvis segmenten nyproduktion av fastigheter respektive konsumentrelaterade produkter fortsatt är svagare.
Såväl resultat som marginalförbättringen har, trots besvärande omvärldsfaktorer, kunnat åstadkommas genom stor flexibilitet, förbättrad produktivitet och strikt kostnadskontroll.
Mot bakgrund av första halvårets utveckling, kombinerat med en förväntad något bättre efterfrågebild under andra halvåret, ligger vår ambition att ta oss tillbaka till en rörelsemarginal inom affärsområdets historiska intervall fast men det är svårt att bedöma konsekvenserna av de rådande osäkra omvärldsförhållandena.

Affärsområdets NIBE Stoves
NIBE Stoves är det affärsområde som jämfört med kvartal två i fjol haft den svagaste utvecklingen.
De huvudsakliga förklaringarna till detta är dels att den europeiska marknaden för braskaminer haft en klart svagare utveckling beroende på slutkonsumenternas större försiktighet i en orolig omvärld, dels återgången till ett mer uttalat traditionellt säsongsmönster med huvuddelen av försäljningen under andra halvåret.
Den nordamerikanska marknaden har däremot uppvisat en positiv utveckling men eftersom all vår tillverkning av braskaminer avsedda för Nordamerika sker i Kanada har emellertid de införda tarifferna mellan USA och Kanada påverkat rörelsemarginalen negativt.
Inför andra halvåret förväntas en klart förbättrad efterfrågebild vilken kommer att förstärkas av de under första halvåret framgångsrikt genomförda marknadsaktiviteterna såväl som lanseringar av ett antal nya produkter.
Liksom för de två andra affärsområdena är ambitionen att under 2025 som helhet ta oss upp till en rörelsemarginal inom affärsområdets historiska intervall, men här kan realistiskt sett återhämtningen ta något längre tid.

Med anpassade kostnadsstrukturer, starka produktsortiment, god marknadsnärvaro samt välinvesterade anläggningar är alla våra tre affärsområden väl rustade för framtiden.
Vår strategi att sträva efter en kontinentbaserad tillverkning med i huvudsak likaså kontinentbaserade underleverantörer skapar dessutom säkrare leveranskedjor och reducerar sårbarheten för handelshinder.
Vi är vidare förvissade om att våra produkter ligger helt rätt i tiden när hela vårt samhälle succesivt måste ställa om till ett mer hållbart levnadssätt.
Sammanfattningsvis ser vi därför framtiden an med en stor portion tillförsikt.
Vi kommer inte att spara några ansträngningar vad gäller vår ambition att under 2025 som helhet ta oss tillbaka till våra tre affärsområdens respektive historiska rörelsemarginalintervall.

Markaryd den 22 augusti 2025

Gerteric Lindquist
Verkställande Direktör

,Ett kvartal med fortsatt återhämtning och ljusare utsikter Andra kvartalet utgör en bekräftelse på att de ljusare utsikter vi kunnat skönja sedan slutet av förra året består. Även om effekter av tullar och tariffer haft viss negativ påverkan så har framför allt det politiskt oroliga klimatet påverkat oss negativt genom lägre konsumtion och avvaktande konsumenter. Den starkare svenska kronan skymmer också delar av den positiva uppgången. Koncernens omsättning under andra kvartalet uppgick till 10 082 Mkr vilket visserligen bara är motsvarande 0,5% högre än under andra kvartalet i fjol, men givet den svenska valutans avsevärda förstärkning är vi tydligt stadda i fortsatt tillväxt. Rörelseresultatet förbättrades under kvartalet med 275 Mkr till 944 Mkr, vilket är en förbättring med 41,1% jämfört med andra kvartalet 2024. Rörelsemarginalen förbättrades med 2,7 procentenheter från 6,7% under andra kvartalet i fjol till 9,4 under andra kvartalet i år. Ökad omsättning kombinerat med bättre produktivitet och fortsatt god kostnadskontroll är de huvudsakliga förklaringarna till den positiva resultatutvecklingen i kvartalet. Den omvärld som vi efter bästa förmåga haft att navigera i, under såväl första som andra kvartalet, har präglats av en ovanligt turbulent politisk miljö. Detta har givetvis varit mer utmanande än förväntat, men samtidigt kan vi återigen konstatera att vår breda internationella närvaro tillsammans med vår decentraliserade organisation och vårt breda produktutbud kunnat säkerställa en relativt stabil utveckling. Affärsområdets NIBE Climate Solutions I enlighet med tidigare gjorda antaganden har vi sett en fortsatt relativ förbättring av efterfrågan på värmepumpar i Europa. Att den förbättrade efterfrågan även syns direkt i tillverkarledet ger oss en bekräftelse på att återförsäljarnas och installatörers tidigare uppbyggda lager nu nått acceptabla nivåer, vilket leder till en mer förutsägbar order- och tillverkningssituation. Majoriteten av de europeiska marknaderna uppvisar en viss tillväxt medan Tyskland, Italien, Nederländerna och Sverige står för den större delen av den totala tillväxten. Även om den totala marknaden för värmepumpar i Europa fortfarande har en bit kvar till toppåret 2023 känns den framtida utvecklingen positiv. Slutkonsumenterna uppvisar en preferens för värmepumpar framför uppvärmningsalternativ som använder fossila bränslen vilket är glädjande. Den amerikanska marknaden för värmepumpar har varit fortsatt stabil under kvartalet. Beträffande de nyligen beslutade tarifferna i handeln mellan EU och USA kan vi konstatera att dessa i princip inte kommer att påverka våra produkter eftersom den absoluta majoriteten för den amerikanska marknaden produceras i USA. Efter årsskiftet kommer dagens skattesubventioner för privatpersoner vid installation av värmepumpar att försvinna, men samtidigt införs nya finansieringsmöjligheter vilket skapar nya förutsättningar, inte minst för den kommersiella sidan av vår bransch. Affärsområdets resultatutveckling under såväl andra kvartalet som under första halvåret som helhet är en signal om fortsatt successiv återhämtning. Detta tillsammans med ett förväntat mer traditionellt säsongsorienterat efterfrågamönster, innebärande ett starkare andra halvår, gör att ambitionen att under året som helhet komma tillbaka till en rörelsemarginal inom affärsområdets historiska intervall ligger fast, men vi inser naturligtvis också att det osäkra omvärldsläget liksom förstärkningen av den svenska valutan kommer att vara besvärande faktorer. Affärsområdets NIBE Element Andra kvartalet har, i likhet med det första, uppvisat en relativt stabil efterfrågan inom flertalet av affärsområdets marknadssegment. Variationen mellan de olika segmenten fortsätter emellertid att vara betydande. Vi ser en stark utveckling inom segmenten för elektrifiering av industrin respektive halvledarsegmentet medan efterfrågan inom exempelvis segmenten nyproduktion av fastigheter respektive konsumentrelaterade produkter fortsatt är svagare. Såväl resultat som marginalförbättringen har, trots besvärande omvärldsfaktorer, kunnat åstadkommas genom stor flexibilitet, förbättrad produktivitet och strikt kostnadskontroll. Mot bakgrund av första halvårets utveckling, kombinerat med en förväntad något bättre efterfrågebild under andra halvåret, ligger vår ambition att ta oss tillbaka till en rörelsemarginal inom affärsområdets historiska intervall fast men det är svårt att bedöma konsekvenserna av de rådande osäkra omvärldsförhållandena. Affärsområdets NIBE Stoves NIBE Stoves är det affärsområde som jämfört med kvartal två i fjol haft den svagaste utvecklingen. De huvudsakliga förklaringarna till detta är dels att den europeiska marknaden för braskaminer haft en klart svagare utveckling beroende på slutkonsumenternas större försiktighet i en orolig omvärld, dels återgången till ett mer uttalat traditionellt säsongsmönster med huvuddelen av försäljningen under andra halvåret. Den nordamerikanska marknaden har däremot uppvisat en positiv utveckling men eftersom all vår tillverkning av braskaminer avsedda för Nordamerika sker i Kanada har emellertid de införda tarifferna mellan USA och Kanada påverkat rörelsemarginalen negativt. Inför andra halvåret förväntas en klart förbättrad efterfrågebild vilken kommer att förstärkas av de under första halvåret framgångsrikt genomförda marknadsaktiviteterna såväl som lanseringar av ett antal nya produkter. Liksom för de två andra affärsområdena är ambitionen att under 2025 som helhet ta oss upp till en rörelsemarginal inom affärsområdets historiska intervall, men här kan realistiskt sett återhämtningen ta något längre tid. Med anpassade kostnadsstrukturer, starka produktsortiment, god marknadsnärvaro samt välinvesterade anläggningar är alla våra tre affärsområden väl rustade för framtiden. Vår strategi att sträva efter en kontinentbaserad tillverkning med i huvudsak likaså kontinentbaserade underleverantörer skapar dessutom säkrare leveranskedjor och reducerar sårbarheten för handelshinder. Vi är vidare förvissade om att våra produkter ligger helt rätt i tiden när hela vårt samhälle succesivt måste ställa om till ett mer hållbart levnadssätt. Sammanfattningsvis ser vi därför framtiden an med en stor portion tillförsikt. Vi kommer inte att spara några ansträngningar vad gäller vår ambition att under 2025 som helhet ta oss tillbaka till våra tre affärsområdens respektive historiska rörelsemarginalintervall. Markaryd den 22 augusti 2025 Gerteric Lindquist Verkställande Direktör Kontakter Vid frågor, vänligen kontakta: Fredrik Erlandsson, Head of Investor Relations fredrik.erlandsson@nibe.se 070-486 63 90 Om oss NIBE Group - en internationell koncern med bolag och närvaro i hela världen NIBE Group är en internationell koncern som bidrar till ett minskat klimatavtryck och bättre utnyttjande av energi. Inom våra tre affärsområden – Climate Solutions, Element och Stoves – utvecklar, tillverkar och marknadsför vi ett brett utbud av miljövänliga och energieffektiva lösningar för inomhuskomfort i alla typer av fastigheter samt komponenter och lösningar för intelligent uppvärmning och styrning inom industri och infrastruktur. Från starten i småländska Markaryd för mer än 70 år sedan, har NIBE vuxit till ett internationellt företag med 20 600 (22 500) medeltal anställda och närvaro i hela världen. Drivkraften har sedan starten varit en stark kultur av entreprenörskap och en passion för ansvarsfullt företagande. Framgångsfaktorerna har varit långsiktiga investeringar i hållbar produktutveckling och strategiska förvärv. Under 2024 uppgick koncernens omsättning till drygt 40 (47) miljarder kronor. NIBE är sedan 1997 börsnoterat under namnet NIBE Industrier AB på Nasdaq Nordic, Large Cap med en sekundärnotering på SIX Swiss Exchange sedan 2011. Bifogade bilder Gerteric Lindquist NIBE Group 2 (https://storage.mfn.se/b18a782e-a948-4aea-8908-8c4da818a235/gerteric-lindquist-nibe-group-2.jpeg) Bifogade filer NIBE Industriers (publ) vd och koncernchef, Gerteric Lindquist, kommenterar företagets andra kvartal 2025 (https://storage.mfn.se/7ced264a-bdf2-46ea-8fb9-c71ea0040583/nibe-industriers-publ-vd-och-koncernchef-gerteric-lindquist-kommenterar-foretagets-andra-kvartal-2025.pdf)

Ett kvartal med fortsatt återhämtning och ljusare utsikter

Andra kvartalet utgör en bekräftelse på att de ljusare utsikter vi kunnat skönja sedan slutet av förra året består. Även om effekter av tullar och tariffer haft viss negativ påverkan så har framför allt det politiskt oroliga klimatet påverkat oss negativt genom lägre konsumtion och avvaktande konsumenter. Den starkare svenska kronan skymmer också delar av den positiva uppgången.

Koncernens omsättning under andra kvartalet uppgick till 10 082 Mkr vilket visserligen bara är motsvarande 0,5% högre än under andra kvartalet i fjol, men givet den svenska valutans avsevärda förstärkning är vi tydligt stadda i fortsatt tillväxt. Rörelseresultatet förbättrades under kvartalet med 275 Mkr till 944 Mkr, vilket är en förbättring med 41,1% jämfört med andra kvartalet 2024. Rörelsemarginalen förbättrades med 2,7 procentenheter från 6,7% under andra kvartalet i fjol till 9,4 under andra kvartalet i år. Ökad omsättning kombinerat med bättre produktivitet och fortsatt god kostnadskontroll är de huvudsakliga förklaringarna till den positiva resultatutvecklingen i kvartalet.

Den omvärld som vi efter bästa förmåga haft att navigera i, under såväl första som andra kvartalet, har präglats av en ovanligt turbulent politisk miljö. Detta har givetvis varit mer utmanande än förväntat, men samtidigt kan vi återigen konstatera att vår breda internationella närvaro tillsammans med vår decentraliserade organisation och vårt breda
produktutbud kunnat säkerställa en relativt stabil utveckling.

Affärsområdets NIBE Climate Solutions
I enlighet med tidigare gjorda antaganden har vi sett en fortsatt relativ förbättring av efterfrågan på värmepumpar i Europa. Att den förbättrade efterfrågan även syns direkt i tillverkarledet ger oss en bekräftelse på att återförsäljarnas och installatörers tidigare uppbyggda lager nu nått acceptabla nivåer, vilket leder till en mer förutsägbar order- och tillverkningssituation.
Majoriteten av de europeiska marknaderna uppvisar en viss tillväxt medan Tyskland, Italien, Nederländerna och Sverige står för den större delen av den totala tillväxten. Även om den totala marknaden för värmepumpar i Europa fortfarande har en bit kvar till toppåret 2023 känns den framtida utvecklingen positiv. Slutkonsumenterna uppvisar en preferens för värmepumpar framför uppvärmningsalternativ som använder fossila bränslen vilket är glädjande.
Den amerikanska marknaden för värmepumpar har varit fortsatt stabil under kvartalet. Beträffande de nyligen beslutade tarifferna i handeln mellan EU och USA kan vi konstatera att dessa i princip inte kommer att påverka våra produkter eftersom den absoluta majoriteten för den amerikanska marknaden produceras i USA. Efter årsskiftet kommer dagens skattesubventioner för privatpersoner vid installation av värmepumpar att försvinna, men samtidigt införs nya finansieringsmöjligheter vilket skapar nya förutsättningar, inte minst för den kommersiella sidan av vår bransch.
Affärsområdets resultatutveckling under såväl andra kvartalet som under första halvåret som helhet är en signal om fortsatt successiv återhämtning. Detta tillsammans med ett förväntat mer traditionellt säsongsorienterat efterfrågamönster, innebärande ett starkare andra halvår, gör att ambitionen att under året som helhet komma tillbaka till en rörelsemarginal inom affärsområdets historiska intervall ligger fast, men vi inser naturligtvis också att det osäkra omvärldsläget liksom förstärkningen av den svenska valutan kommer att vara besvärande faktorer.

Affärsområdets NIBE Element
Andra kvartalet har, i likhet med det första, uppvisat en relativt stabil efterfrågan inom flertalet av affärsområdets marknadssegment. Variationen mellan de olika segmenten fortsätter emellertid att vara betydande. Vi ser en stark utveckling inom segmenten för elektrifiering av industrin respektive halvledarsegmentet medan efterfrågan inom
exempelvis segmenten nyproduktion av fastigheter respektive konsumentrelaterade produkter fortsatt är svagare.
Såväl resultat som marginalförbättringen har, trots besvärande omvärldsfaktorer, kunnat åstadkommas genom stor flexibilitet, förbättrad produktivitet och strikt kostnadskontroll.
Mot bakgrund av första halvårets utveckling, kombinerat med en förväntad något bättre efterfrågebild under andra halvåret, ligger vår ambition att ta oss tillbaka till en rörelsemarginal inom affärsområdets historiska intervall fast men det är svårt att bedöma konsekvenserna av de rådande osäkra omvärldsförhållandena.

Affärsområdets NIBE Stoves
NIBE Stoves är det affärsområde som jämfört med kvartal två i fjol haft den svagaste utvecklingen.
De huvudsakliga förklaringarna till detta är dels att den europeiska marknaden för braskaminer haft en klart svagare utveckling beroende på slutkonsumenternas större försiktighet i en orolig omvärld, dels återgången till ett mer uttalat traditionellt säsongsmönster med huvuddelen av försäljningen under andra halvåret.
Den nordamerikanska marknaden har däremot uppvisat en positiv utveckling men eftersom all vår tillverkning av braskaminer avsedda för Nordamerika sker i Kanada har emellertid de införda tarifferna mellan USA och Kanada påverkat rörelsemarginalen negativt.
Inför andra halvåret förväntas en klart förbättrad efterfrågebild vilken kommer att förstärkas av de under första halvåret framgångsrikt genomförda marknadsaktiviteterna såväl som lanseringar av ett antal nya produkter.
Liksom för de två andra affärsområdena är ambitionen att under 2025 som helhet ta oss upp till en rörelsemarginal inom affärsområdets historiska intervall, men här kan realistiskt sett återhämtningen ta något längre tid.

Med anpassade kostnadsstrukturer, starka produktsortiment, god marknadsnärvaro samt välinvesterade anläggningar är alla våra tre affärsområden väl rustade för framtiden.
Vår strategi att sträva efter en kontinentbaserad tillverkning med i huvudsak likaså kontinentbaserade underleverantörer skapar dessutom säkrare leveranskedjor och reducerar sårbarheten för handelshinder.
Vi är vidare förvissade om att våra produkter ligger helt rätt i tiden när hela vårt samhälle succesivt måste ställa om till ett mer hållbart levnadssätt.
Sammanfattningsvis ser vi därför framtiden an med en stor portion tillförsikt.
Vi kommer inte att spara några ansträngningar vad gäller vår ambition att under 2025 som helhet ta oss tillbaka till våra tre affärsområdens respektive historiska rörelsemarginalintervall.

Markaryd den 22 augusti 2025

Gerteric Lindquist
Verkställande Direktör

,Ett kvartal med fortsatt återhämtning och ljusare utsikter Andra kvartalet utgör en bekräftelse på att de ljusare utsikter vi kunnat skönja sedan slutet av förra året består. Även om effekter av tullar och tariffer haft viss negativ påverkan så har framför allt det politiskt oroliga klimatet påverkat oss negativt genom lägre konsumtion och avvaktande konsumenter. Den starkare svenska kronan skymmer också delar av den positiva uppgången. Koncernens omsättning under andra kvartalet uppgick till 10 082 Mkr vilket visserligen bara är motsvarande 0,5% högre än under andra kvartalet i fjol, men givet den svenska valutans avsevärda förstärkning är vi tydligt stadda i fortsatt tillväxt. Rörelseresultatet förbättrades under kvartalet med 275 Mkr till 944 Mkr, vilket är en förbättring med 41,1% jämfört med andra kvartalet 2024. Rörelsemarginalen förbättrades med 2,7 procentenheter från 6,7% under andra kvartalet i fjol till 9,4 under andra kvartalet i år. Ökad omsättning kombinerat med bättre produktivitet och fortsatt god kostnadskontroll är de huvudsakliga förklaringarna till den positiva resultatutvecklingen i kvartalet. Den omvärld som vi efter bästa förmåga haft att navigera i, under såväl första som andra kvartalet, har präglats av en ovanligt turbulent politisk miljö. Detta har givetvis varit mer utmanande än förväntat, men samtidigt kan vi återigen konstatera att vår breda internationella närvaro tillsammans med vår decentraliserade organisation och vårt breda produktutbud kunnat säkerställa en relativt stabil utveckling. Affärsområdets NIBE Climate Solutions I enlighet med tidigare gjorda antaganden har vi sett en fortsatt relativ förbättring av efterfrågan på värmepumpar i Europa. Att den förbättrade efterfrågan även syns direkt i tillverkarledet ger oss en bekräftelse på att återförsäljarnas och installatörers tidigare uppbyggda lager nu nått acceptabla nivåer, vilket leder till en mer förutsägbar order- och tillverkningssituation. Majoriteten av de europeiska marknaderna uppvisar en viss tillväxt medan Tyskland, Italien, Nederländerna och Sverige står för den större delen av den totala tillväxten. Även om den totala marknaden för värmepumpar i Europa fortfarande har en bit kvar till toppåret 2023 känns den framtida utvecklingen positiv. Slutkonsumenterna uppvisar en preferens för värmepumpar framför uppvärmningsalternativ som använder fossila bränslen vilket är glädjande. Den amerikanska marknaden för värmepumpar har varit fortsatt stabil under kvartalet. Beträffande de nyligen beslutade tarifferna i handeln mellan EU och USA kan vi konstatera att dessa i princip inte kommer att påverka våra produkter eftersom den absoluta majoriteten för den amerikanska marknaden produceras i USA. Efter årsskiftet kommer dagens skattesubventioner för privatpersoner vid installation av värmepumpar att försvinna, men samtidigt införs nya finansieringsmöjligheter vilket skapar nya förutsättningar, inte minst för den kommersiella sidan av vår bransch. Affärsområdets resultatutveckling under såväl andra kvartalet som under första halvåret som helhet är en signal om fortsatt successiv återhämtning. Detta tillsammans med ett förväntat mer traditionellt säsongsorienterat efterfrågamönster, innebärande ett starkare andra halvår, gör att ambitionen att under året som helhet komma tillbaka till en rörelsemarginal inom affärsområdets historiska intervall ligger fast, men vi inser naturligtvis också att det osäkra omvärldsläget liksom förstärkningen av den svenska valutan kommer att vara besvärande faktorer. Affärsområdets NIBE Element Andra kvartalet har, i likhet med det första, uppvisat en relativt stabil efterfrågan inom flertalet av affärsområdets marknadssegment. Variationen mellan de olika segmenten fortsätter emellertid att vara betydande. Vi ser en stark utveckling inom segmenten för elektrifiering av industrin respektive halvledarsegmentet medan efterfrågan inom exempelvis segmenten nyproduktion av fastigheter respektive konsumentrelaterade produkter fortsatt är svagare. Såväl resultat som marginalförbättringen har, trots besvärande omvärldsfaktorer, kunnat åstadkommas genom stor flexibilitet, förbättrad produktivitet och strikt kostnadskontroll. Mot bakgrund av första halvårets utveckling, kombinerat med en förväntad något bättre efterfrågebild under andra halvåret, ligger vår ambition att ta oss tillbaka till en rörelsemarginal inom affärsområdets historiska intervall fast men det är svårt att bedöma konsekvenserna av de rådande osäkra omvärldsförhållandena. Affärsområdets NIBE Stoves NIBE Stoves är det affärsområde som jämfört med kvartal två i fjol haft den svagaste utvecklingen. De huvudsakliga förklaringarna till detta är dels att den europeiska marknaden för braskaminer haft en klart svagare utveckling beroende på slutkonsumenternas större försiktighet i en orolig omvärld, dels återgången till ett mer uttalat traditionellt säsongsmönster med huvuddelen av försäljningen under andra halvåret. Den nordamerikanska marknaden har däremot uppvisat en positiv utveckling men eftersom all vår tillverkning av braskaminer avsedda för Nordamerika sker i Kanada har emellertid de införda tarifferna mellan USA och Kanada påverkat rörelsemarginalen negativt. Inför andra halvåret förväntas en klart förbättrad efterfrågebild vilken kommer att förstärkas av de under första halvåret framgångsrikt genomförda marknadsaktiviteterna såväl som lanseringar av ett antal nya produkter. Liksom för de två andra affärsområdena är ambitionen att under 2025 som helhet ta oss upp till en rörelsemarginal inom affärsområdets historiska intervall, men här kan realistiskt sett återhämtningen ta något längre tid. Med anpassade kostnadsstrukturer, starka produktsortiment, god marknadsnärvaro samt välinvesterade anläggningar är alla våra tre affärsområden väl rustade för framtiden. Vår strategi att sträva efter en kontinentbaserad tillverkning med i huvudsak likaså kontinentbaserade underleverantörer skapar dessutom säkrare leveranskedjor och reducerar sårbarheten för handelshinder. Vi är vidare förvissade om att våra produkter ligger helt rätt i tiden när hela vårt samhälle succesivt måste ställa om till ett mer hållbart levnadssätt. Sammanfattningsvis ser vi därför framtiden an med en stor portion tillförsikt. Vi kommer inte att spara några ansträngningar vad gäller vår ambition att under 2025 som helhet ta oss tillbaka till våra tre affärsområdens respektive historiska rörelsemarginalintervall. Markaryd den 22 augusti 2025 Gerteric Lindquist Verkställande Direktör Kontakter Vid frågor, vänligen kontakta: Fredrik Erlandsson, Head of Investor Relations fredrik.erlandsson@nibe.se 070-486 63 90 Om oss NIBE Group - en internationell koncern med bolag och närvaro i hela världen NIBE Group är en internationell koncern som bidrar till ett minskat klimatavtryck och bättre utnyttjande av energi. Inom våra tre affärsområden – Climate Solutions, Element och Stoves – utvecklar, tillverkar och marknadsför vi ett brett utbud av miljövänliga och energieffektiva lösningar för inomhuskomfort i alla typer av fastigheter samt komponenter och lösningar för intelligent uppvärmning och styrning inom industri och infrastruktur. Från starten i småländska Markaryd för mer än 70 år sedan, har NIBE vuxit till ett internationellt företag med 20 600 (22 500) medeltal anställda och närvaro i hela världen. Drivkraften har sedan starten varit en stark kultur av entreprenörskap och en passion för ansvarsfullt företagande. Framgångsfaktorerna har varit långsiktiga investeringar i hållbar produktutveckling och strategiska förvärv. Under 2024 uppgick koncernens omsättning till drygt 40 (47) miljarder kronor. NIBE är sedan 1997 börsnoterat under namnet NIBE Industrier AB på Nasdaq Nordic, Large Cap med en sekundärnotering på SIX Swiss Exchange sedan 2011. Bifogade bilder Gerteric Lindquist NIBE Group 2 (https://storage.mfn.se/b18a782e-a948-4aea-8908-8c4da818a235/gerteric-lindquist-nibe-group-2.jpeg) Bifogade filer NIBE Industriers (publ) vd och koncernchef, Gerteric Lindquist, kommenterar företagets andra kvartal 2025 (https://storage.mfn.se/7ced264a-bdf2-46ea-8fb9-c71ea0040583/nibe-industriers-publ-vd-och-koncernchef-gerteric-lindquist-kommenterar-foretagets-andra-kvartal-2025.pdf)
Läs hela inlägget

2025

.

08

.

22

Alla Nyheter & Rapporter

NIBE Industriers (publ) vd och koncernchef, Gerteric Lindquist, kommenterar företagets andra kvartal 2025

Nibe
 — 
2025
.
08
.
22
Ett kvartal med fortsatt återhämtning och ljusare utsikter
Läs mer →

Rekordmånga getingbon i norr – getingsommaren tog fart senare än väntat

Anticimex
 — 
2025
.
08
.
21
[image] Årets getingsommar började senare än vanligt, men tog fart mot mitten av juli. Värmen tros ligga bakom den fördröjda säsongen, som dessutom resulterat i ovanligt många getingar i norra Sverige. Anticimex ger dig tipsen för att slippa getingproblem vid måltiderna utomhus under sensommaren. Under maj, juni och början av juli var aktiviteten bland getingarna oväntat låg och Anticimex genomförde färre saneringar än väntat. Men i mitten av juli tog getingsommaren fart på allvar. På bara fyra veckor, från 21 juli till 17 augusti, sanerade Anticimex 15 749 getingbon i hela landet.
Läs mer →

Securitas och AlertMedia i partnerskap för krishantering

Securitas
 — 
2025
.
08
.
19
Securitas, leverantören av intelligenta säkerhetslösningar med världsledande teknik och expertis har tecknat ett samarbetsavtal med AlertMedia, en ledande leverantör av risk- och åtgärdslösningar, för att erbjuda integrerade, heltäckande krishanteringslösningar. ”Våra kunder efterfrågar intelligenta lösningar som skyddar både medarbetare och tillgångar. I en föränderlig omvärld är det avgörande att kunna förbereda sig för kriser, hantera dem effektivt och skydda sina anställda – dygnet runt och i hela världen,” säger Martin Althén, President, Securitas Digital. ”Partnerskapet med AlertMedia
Läs mer →
SV | EN
Birger Jarlsgatan 13
|
111 45 Stockholm
|
|